Menjadi manusia biasa

Banyak orang berkeinginan menjadi manusia hebat, ternyata hebat itu ada di ego. Sehebat hebat ego ya begitu begitu saja. Manusia biasa adalah manusia yang menyadari bahwa dirinya tidak punya kekuatan apa apa, sehingga tidak ada nafsu untuk menjadi sesuatu apapun kecuali menjadi hamba yang taat kepada Allah. Manusia biasa adalah manusia yang selalu taat kepada Allah. Tidak ada yang hebat dalam diri orang yang mengikuti Allah. Apa hebatnya seorang hamba yang tidak punya kekuatan apa apa.

ini agak membedakan pendapat sebagian besar orang yang selalu ingin menjadi manusia unggul dari orang lain. Untuk apa menjadi manusia unggul dibanding manusia lainnya, kalau kita mau makan saja ada yang memasakkan, mau tidur saja ada yang membuatkan selimut, hayo apa hebatnya. Pasti tidak ada hebatnya.

Menjadi manusia biasa membuat hidup kita menjadi relaks dan santai. hidup yang mengikuti kehendak Allah dalam diri kita menjadikan kita optimal sesuai kodrat Allah. Kodrat Allah yang ada dalam diri kita laksanan software dan hardware yang sudah diinstall Allah pada diri kita. sehingga kalau dalam diri kita diinstal program grafis maka tugas kita adalah menjalakan tugas tugas menggambar. jangan sampai kita menjadi dan melakukan apa apa yang tidak ada dalam diri kita, misalnya seorang pedagang ingin menjadi guru, padahal dia memiliki bakat dagang dan dia dimudahkan Allah untuk berdagang.

jadilah menjadi manusia biasa sesuai dengan kodrat Allah dalam diri kita.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 thoughts on “Menjadi manusia biasa

  1. Assalamualaikum wbt,
    Alhamdulillah. Terima kasih Ustaz…Saya setuju sangat menjadi orang biasa-biasa ini menjadikan hidup kita bebas….. Relaks kerana tiada terikatan . Menyadari bahawa kita manusia tiada kuasa dan kudrat semuanya dengan pertolongan Allah, Bernafas Allah yang nafaskan,minum,makan,dan sebagainya semuanya Allah yang sediakan untuk kita. Jadi yang hebatnya manusia itu di mana. ??…Jadilah orang biasa yang sentiasa mengikut fitrah…ikut apa-apa yang Allah kendalikan dalam diri kita. ….InsyaAllah success dunia dan akhirat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *