patrap syarat utama untuk menjadi waliyullah

semua dari kita saya kira kira mencita citakan untuk menjadi waliyulah, dimana kita akan mendapatkan kekeramatan kekeramatan. syarat utama sebenarnya sangat mudah dan sederhana yaitu patrap. namun seringkali kadang patrap hanya ketika latihan saja tidak dipraktekan dalam keseharian, termasuk saya masih belum fulll 100 % bisa menterapkan patrap dalam kehidupan.., patrap tidak untuk di teorikan, untuk apa kita pandai berteori tentang makrifat namun kita tidak mempraktekannya…
lebih baik kita ilmunya sederhana namun menjalankannya dengan konsisten. berapa banyak dari kita yang pandai membahas ilmu makifat tapi tidak makrifat. maka benar saja pepatah jawa yang mengatakan ilmu iku kelakone kanthi laku (ilmu itu akan menjadi ilmu sejati jika kita jalankan) maka ilmu patrap pun demikian.
untuk menjadi waliyullah orang harus patrap dalam kehidupan keseharian. dan memang patrap adalah praktek kehidupan keseharian bukan hanya pas latihan saja.
saya yakin jika kita menjalankan patrap tidak sekedar ilmu patrap namun menjadi satu dengan kehidupan kita insya Allah kita akan menjadi wali….

0 thoughts on “patrap syarat utama untuk menjadi waliyullah

  1. Setuju, Pak Pur.
    Tapi mohon buat bloger lainnya, mengartikan mendapat keramat ini bukan sebatas kesaktian yang macam-macam.

    Keramat yang bisa jadi dianugerahkan oleh Allah adalah salah satu Rahmad-Nya jika kita mendekat pada-Nya.

    Rahmad (warid / pemberian/ kekeramatan) bisa jadi dalam bentuk terpeliharanya wiridmu (amalan anda) setiap hari hingga engkau menghadap Allah swt.

  2. Assalamu’alaikum Ustaz,

    Agak baru juga jumpa dengan web Ustaz ni. Seperti yang Ustaz katakan memang kita amat teringin hampir dengan Allah dan memang Allah firmankan dalam Al Quran Dia sangat hampir dengan kita berbanding urat leher kita sendiri. Ustaz katakan kita boleh merasa sedar hampir dengan Allah yakni jadi waliyullah melalui patrap. Saya mohon maaf kerana bertanyakan perkara yang mungkin Ustaz rasa tidak perlu dijelaskan lagi. Sebenarnya saya tidak faham apakah sebenarnya patrap itu. Mohon maaf sekali lagi Ustaz dan terima kasih atas penjelasan.

    • kak Noor walaikum salam, kak Noor di malaysia ya.. senang sekali jika bila kita bisa diskas tentang patrap ni, patrap artinya sebuah kesadaran bersama ALlah baik dalam duduk berbaring (tidur) dan berjalan dan dalam segala hal sedar bersama Allah. Itu Kak Nor Arti dari patrap… banyak sekali arti patrap dalam blog ini, memang blog ini adalah membahasa masalah patrap dan sholat . salam

  3. Assalamualikum Ya Ustaz,
    Terima kasih kerana response pada pertanyaan Kak Nor. Ya Kak Nor di Malaysia. Sekarang faham lah apa ertinya patrap. Doakan semoga Kak Nor dapat mempraktikkan patrap setiap ketika terutama dalam solat. InsyaAllah Kak Nor akan terus mengunjungi web site Uztaz. Alhamdullilah syukur kepada Allah atas peluang yang Allah kurniakan ini. Semoga Allah sentiasa merahmati Ustaz, Amin Ya Rabb.

  4. yang namanya wali Allah itu gak mengharapkan kekeramatan.kalau ngarepin kayak gitu namanya wali murid…

    • 🙂

      bener anda Mr. Hong !

      Bila seseorang berjalan kepada Allah dan ternyata ditengah jalan ia terjebak nafsunya ingin kekeramatan (karomah), maka niat awal ia menuju Allah telah tercoreng (bahkan menjadi batal) akibat ketidak ikhlasan yang ia kerjakan ditengah perjalanan nya.

      satu-satunya karomah yang benar-benar bermanfaat adalah apabila Allah memberikan kepada kita ke-Istiqomahan dalam menjaga ibadah kita hanya untuk Allah swt semata.

  5. kalau Allah berkehendak tidak ada yang silit tapi kalo hamba yang berkehendak semuanya terasa sulit.

    peredikat wali yullah sangat tinggi……. pak pur

    kalo sekedar mengetahui/sadar belumlah cukup

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *