sungguh sungguh dalam bernafas

mengapa bernafas harus sungguh sungguh, saya baru tersadar bahwa nafas ini bisa aku panjangkan dan pendekkan sesukaku. dan menurut kesehatan nafas panjang lebih sehat dari pada nafas pendek, dan sekarang saya belajar bernafas bersungguh dengan memanjangkan nafas saya, baik ketika mengeluaarkan nafas maupun memasukkan nafas.

Pengaruhnya lumayan enak di tubuh, paru paru lebih longgar dan lebih plooong. kemudian sayapun tidak melewatkan kesungguhan dalam bernafas ini saya gunakan untuk berdzikir kepada Allah. saya gunakan metode patrap 1 ketika menarik nafas dan mengeluarkan nafas saya gunakan metode patrap 2, dan wuih rasanya dada yang sempit ini lebih longgar dan lebih nyaman.

sungguh sungguh bernafas ini memberikan pelajaran bagi saya terhadap apapun yang saya lakukan harus saya kerjakan dengan sungguh sungguh hingga batas maksimal.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

5 thoughts on “sungguh sungguh dalam bernafas

  1. Assalamualaikum wbt,

    Alhamdulillah…..terima kasih dan setuju Ustaz jika nafas ditarik dan keluar pun bersungguh-sungguh dengan kesadaran ke Allah sangat berbeza sekali. .luar biasa..Dan ini jika kita kaitkan juga dalam setiap pekerjaan yang kita lakukan penuh dengan kesungguhan …hasilnya juga excellent..Alhamdulillah , sebuah info yang menarik Ustaz.

  2. Assalamualaikum Us Setiyo. Semoga Allah sentiasa memelihara dan merahmatimu dan semoga Allah terus alirkan ilham taqwa untuk dikongsikan bersama.

    • waalaikum salam wr wb terimakasih doanya Kak Nor semoga rahmat dan kasih sayang Allah selalu untuk Kak Nor dan keluarga amin

  3. salam…. pak pur…saya rahman jemaah dari singapore….selamat pagi pak pur agar sehat sekuarga dalam rahmat allah amin.saya ingin sharing tentang zikir nafas pak pur…..simbolic zikir nafas boleh kita pratikan dengan tarik nafas pelahan2 dan kita arahkan ke otak dan dia[membawa ogsigen lalu turun ke paru dan jantong turun lagi ke perut lalu naik terus keluar pelahan2 kehidung…dan lepas pelahan2] yang keluar itu carbon asam garam…..dia sama seperti orang sedang dalam melakukan tawaf…semua teori tadi kita lakukan sedang dudok selepas solat ke dan lain2.[YANG MASOK ITU OSIGEN SAMA YANG KELUAR)cuma sytem dalam nafas yg keluar itu dipanggil asam garam…huu masok dan keluar allah[ ada pakai yaa]….SEKIAN TERIMA KASEH (rahman]

    • Salam Pak rahman, terimakasih share nya. sila Pak Rahman share ke siapapun yang mahu menerima ilmu ini.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *