terapi solat di Universiti Technologi Mara cawangan Kedah

terapi solat di UiTM Kedah

terapi solat di UiTM Kedah

 solat khusyu merupakan cara untuk membuat hati menadi bahagia, acara terpi solat ini diselenggarakan di UiTM Cawangan Kedah sekitar 500 km dari Kuala Lumpur Malaysia.. peserta cukup antusias, bebeberapa Pensyarah (dosen) pun mengikuti acara ini dan mendapatkan pengetahuan baru tentang solat terutama pembahasan dari segi kesehatan baik fisik dan jiwa.

terapi sholat

terapi sholat

Prof Asmah yang mengundang kami pun merasa Puas karena peserta memberikan testimoni positif terhadap acaraini.

foto bersama dengan dosen dosen di UiTM kedah

foto bersama dengan dosen dosen di UiTM kedah

0 thoughts on “terapi solat di Universiti Technologi Mara cawangan Kedah

  1. Tahniah ustaz atas kejayaan program di Kedah. Moga ramadhan kali ini lebih bermakna setelah dapat mempraktikkan solat khusyuk, insya Allah.

  2. Assalamualaikum,

    Terima kasih banyak kepada Bapa Setiyo kerana memberi ilmu yang bermanafaat itu. Semoga diberi ALLAh kesihatan yang baik.

  3. assalamualaikum ustaz.. trima kasih kerana mengajar kami tentang terapi solat.. bagaimana cara kita nak membuatkan rasa seronak dalam bersolat. dalam kata lain bila masuk waktu solat kita rasa teruja untuk melakukannya.. diharap ustaz dapat membantu..
    ariff
    uitm kedah

    • waalaikum salam, pak Arif, maaf pak seronak itu kalau dalam bahasa indonesia apa ya, atau dalam bahasa inggris… maaf atas kesulitan ini….

    • waalaikums salam, pertama untuk dapat rasa seronok dalam sholat maka yang dilakukan pertama kali adalah kita menganggap bahwa kita memerlukan sholat bukan kita wajib sholat, kemudian sholat adalah tempat kita beristirahat, dan termpat kita untuk berdekatan dengan Allah… nah intinya begini Pak.. coba Bapak rasakan sholat itu… dengan melakukan dengan tenang dan relaks kemudian rasakan biasanya rasayanya tenang, lembut. . sila dicoba Pak, kalau ada pengalaman bisa didiskusikan lagi.

      • trima kasih ustaz… insyaallah… saya akan cuba… maklumla jiwa muda mmg selalu merasakan solat itu satu bebanan… trima kasih atas nasihat…

  4. semoga kegiatan ini dapat mempererat tali silaturrahmi indonesia dgn malaysia. tdk spt berita2 yg sering muncul di tv,koran dll masalah perbatasan, tki/tkw dll

  5. Salam Ustaz,

    Terima kasih ustaz kerana berkongsi ilmu yang bermanfaat….Semoga Allah melimpahkan rahmah dan kasih sayangNya di sepanjang perjuangan ustaz..Amin..Semoga ustaz dpt datang lagi ke Kedah..

    kalau saya boleh bantu pertanyaan Ariff di atas, makna SERONOK = bisa nikmati/ rasa terpanggil/ teruja/lekas mahu/rasa enjoy….(maaf jika salah ye)

    Bagaimana ya ustaz, saya masih belum pasti gerakan/teknik rukuk dan sujud yg betul..sometimes sy terlalu konsentrasi dlm solat dalam membetulkan kedudukan ketika rukuk dan sjud…ada tips x?

    • terimakasih doanya dan penterjemahan arti seronok, untuk pertama memang harus konsentrasi betul tentang bagaimana rukuk dan sujud yang benar, nanti setelah terbbiasa tidak lagi, tips nya: apapun gerakan sholat coba lakukan dengan relaks nanti insya Allah akan dapat pengetahuan yang banyak tentang hakikat solat. mana sholat yang benar dan tidak….

  6. salam ramadan ustaz.

    semoga di bulan ramadan ini ustaz sentiasa sihat dan terus berbakti kepada anak bangsa dalam memberi ilmu pengetahuan agama khususnya.

    TQ

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *